Senin, 22 September 2008

Hening Sunyi Sepi


Hening Sunyi Sepi
Wed, 18th Feb 2004


Tiada suara terdengar
Tiada patah kata terucap
Tiada desau angin terhembus
Tiada hingar-bingar berlalu-lalang

Hening
Kudengar sunyi
Makna apa terbesit?
Hingga dalam berarti

Sunyi
Sepi menyelimuti
Harapan pupus dalam kekecewaan
Tapis kelegaan jiwa

Sepi
Kehilangan menghampiri
Tegar dan tegar
Semedi seribu tahun

Apakah hening itu indah?
Apakah sunyi itu bermakna?
Apakah sepi itu terbaik?
Sukmaku mengatakan, tidak!

Aku bukan hening
Aku bukan sunyi
Aku bukan sepi
Aku adalah aku

Aku,hembusan angin sejuk di pagi hari
Aku kicauan burung di ufuk timur
Aku,gelak tawa gembira di hulu sungai
Aku adalah aku

Jangan suruh aku sepi!
Jangan suruh aku hening!
Jangan suruh aku sunyi!
Karena, itu bukanlah aku.

Tiada orang menempatkan suluh di kaki meja
Tiada orang mengenakan mutiara dalam kantong
Tiada orang mengeletakkan berlian berharga
Tiada orang membiarkan permata hati

Dunia pun punya batas cakrawala
Hari pun punya batas malam
Semua punya batasan
Tidak lebih, tidak kurang

Cukup sudah,
Keheningan, kesunyian, kesepian
Aku adalah raja
Kaum merdeka

Jangan kau pasang kail!
Jikalau tidak kau nikmati hasil pancinganmu.
Jangan kau tanam pohon!
Jikalau kau biarkan buahnya percuma jatuh.

Apakah salah jikalau,
ada yang memasak dan menikmati hasil pancinganmu?
Apakah salah jikalau,
ada yang mengangkat dan menikmati buahmu yang terjatuh?

Apakah hendak kau buang kailmu?
Apakah hendak kau tebang pohonmu?
Apakah hendak kau ambil kembali hasil pancingmu?
Apakah hendak kau simpan kembali buah pohonmu?

Peliharalah hidup
Kelolahkan hasilmu
Banggalah akan dirimu
Itu makna tertinggi.

---------------


Tidak ada komentar: